Bouwsteenwinkel in het Nieuws

Hier lees je het allemaal

 
 

Candid 29-04-2021

 
 
Bouwsteenwinkel.nl weet met de verhuur van Legosets fans te creëren die vanuit het hele land bestellen. Doel is landelijk nog groter groeien, met meer pick-up points. Eigenaar Dennis de Vos over de marketing en de Lego-fanaten.

Dennis de Vos werkte lang in de ICT, totdat hij het niet meer zo leuk vond. Lego was altijd zijn grote hobby en hij besloot in Bussum een winkel te openen met de verkoop van Lego-onderdelen wereldwijd: Bouwsteenwinkel.nl. Vervolgens kwam begin 2018 de verhuur van bouwsets erbij en dat nam een enorme vlucht. ,,Dat deel is inmiddels groter dan verkoop, dus daar focussen we nu op. Aan de basis daarvan lag de vraag van klanten. Ik hoorde vaak dat consumenten wel grote sets wilden aanschaffen, maar de prijs was vaak een barrière."

De verhuur was meteen een succes. ,,Het ging hard via mond-tot-mondreclame, maar aanvankelijk wel allemaal vrij lokaal. Toen corona kwam, nam de verhuur landelijk een enorme vlucht. Mensen zochten naar een bezigheid, naar iets anders." Een stuk in De Telegraaf zorgde voor een nog grotere boost. ,,Na dat artikel stonden mensen hier anderhalf uur in de rij. Maar we hebben dat goed kunnen opvangen. We zijn overal sets gaan scoren, waar het ook maar mogelijk was. Dat is wel een uitdaging, want wij moeten de sets aankopen. Financieel is dat een behoorlijke investering, maar de positiviteit die je ervoor terugkrijgt is geweldig."

Ook voor vrouwen
Concreet heeft Bouwsteenwinkel.nl nu ruim 2.500 Legosets in de verhuur. Daarvan zijn er 75 procent echt groot. Het zijn sets van boven de 200 euro. ,,Veel mensen hebben het idee dat het allemaal voor kinderen is, maar ongeveer 65 procent van onze klanten zijn volwassenen. En er zijn veel sets voor vrouwen, alleen weten ze dat vaak niet. Als er hier gezinnen in de winkel komen, probeer ik de moeders te overtuigen. Bijna iedere vrouw gaat om. De Creator-sets en Haunted House bijvoorbeeld. Daar zitten zoveel details in, dat maakt het leuk."

Draagt een veel bekeken programma als Lego Masters (RTL4) ook bij aan het succes, of loopt dat toevallig zo? ,,Dat is altijd lastig te bepalen. Ik denk dat het eerder een kwestie is van verschillende factoren. De groei zat er de laatste jaren al in, de lockdowns hebben er nog extra aan bijgedragen. We zien olievlekken ontstaan. Iemand uit een plaats in Groningen wil een set huren en dan volgen er meteen nog tien. Dat is toch vooral mond-tot-mondreclame."

Bouwsteenwinkel.nl heeft verschillende pick-up points. In Haarlem, Amersfoort, Almere en Amsterdam, waar per 1 mei nog een extra punt komt. Dat zijn locaties waar je niet op je gemak een set kan uitzoeken. Dat kun je online doen en vervolgens de volgende dag ophalen. Consumenten kunnen de sets zo lang huren als ze willen. Ze geven vooraf op hoe lang ze willen huren. Maar soms is je Lego-bouwwerk nog niet af en de tijd om. Dan kun je gewoon verlengen. Een set reserveren is daardoor lastiger, omdat Bouwsteenwinkel niet precies weet wanneer producten terugkomen. ,,We maken op de site favorietenlijstjes. En daar zijn altijd wel dingen van beschikbaar. Er is genoeg, maar standaard is 60 procent de deur uit. Gisteren kregen we nog tien extra Harry Potter kastelen binnen. Die zijn na vijf minuten alle tien wel weg."

'Er moet een platform komen waarop iedereen zijn eigen pagina heeft en bouwsels laat zien'

Mond-tot-mond en digitaal
Hoewel mond-tot-mondreclame veel heeft gedaan voor Bouwsteenwinkel.nl, heeft De Vos daarnaast ook budget voor online marketing. ,,Ik zet bijvoorbeeld Facebook en Google Ads in. Het gaat er vooral om te laten weten dat het bestaat. Het is niet de bedoeling dat morgen heel Nederland op de stoep staat, maar we willen wel stevig groeien." Dat is vorig jaar en dit jaar gelukt: in 2020 is Bouwsteenwinkel.nl maar liefst 700 procent gegroeid en dit jaar al 300 procent. ,,Dat willen we wel aanhouden."

Veel marketing doet De Vos zelf. ,,Ik laat me wel informeren en soms is het handig als je het uitbesteedt. Zo hebben we de huisstijl laten aanpakken, zodat alles eenduidig wordt. Vanuit mijn ICT-achtergrond kan ik zelf veel doen. Je moet een goede website hebben, waarop je de mensen qua functies en beleving optimaal wil bedienen. In het afgelopen jaar hebben we daar veel aan gedaan."

Bouwsteenwinkel.nl heeft geen community, wel laten mensen als ze de sets komen terugbrengen foto's zien van wat ze gebouwd hebben. ,,Ze zetten die foto's ook op Instagram en taggen ons. Ik vind het zelf heel erg leuk als mensen dat doen. We hebben op de site nu wel een plek waar je foto's kan uploaden, maar willen meer gaan doen. Er moet een platform komen waarop iedereen zijn eigen pagina heeft en bouwsels laat zien. Door tijdgebrek is dat er nog niet van gekomen."

Copycats
De Vos heeft de afgelopen tijd 'kleine kopieën' van zijn winkel zien ontstaan. ,,Mensen die zelf sets gaan verhuren die ze nog hebben staan. Dat snap ik wel. Wat ik wel vervelend vind, is dat er ook sites zijn ontstaan die onze teksten letterlijk kopiëren en het dan net even anders doen. Bij de kopieën zien we los van het feit dat ze een veel kleiner assortiment hebben ook een huurprijs van maximaal 9,75 euro per week, maar de grote sets zijn ineens 40 à 50 euro per week. Dat is niet reëel. Dergelijke sites gaan het naar mijn idee ook niet redden."

De toekomstplannen van Bouwsteenwinkel.nl zijn duidelijk: er moeten meer pick-up points gaan komen in het land. Het idee is om er vóór het einde van dit jaar minimaal tien te hebben. Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Arnhem staan op de lijst. ,,Ik wil wel korte lijntjes houden met het team. Dat vind ik heel belangrijk. Natuurlijk moeten er bepaalde beslissingen worden genomen, maar verder zijn we gewoon collega's, geen bazen of chefs."

 
 

Quote 25-04-2021

 
 
Dennis de Vos van de Bouwsteenwinkel, dat legopakketten verhuurt onder een tientje, timmert lekker aan de weg.

De kinderfeestjes mogen dan zijn weggevallen, de verhuur nam met een zevenvoud toe.
Van de 2500 bouwpakketten is doorgaans zo’n 60 procent verhuurd.
Wat nu populair is? Harry Potter doet het altijd goed. En sowieso is de grootste set altijd het populairst. Nu is dat het Colosseum (9036 blokjes - 605 euro). Voorheen was dat de Millennium Falcon van Star Wars, maar dat ruimteschip telt nogal veel grijze blokjes. Dat blijken mensen achteraf vaak saai te vinden, maar ja ze willen per se de grootste hè.
Intussen bouwt De Vos lekker door aan zijn imperium met afhaalpunten in Amsterdam, Haarlem en Almere.
Maar het moet van een vriendelijke omvang blijven, hoor.

 
 

Amsterdams Dagblad 25-03-2021

 
 
AMSTERDAM - Het Bussumse bedrijf Bouwsteenwinkel.nl, marktleider in de verhuur van Lego-sets, heeft onlangs een aantal nieuwe Pick Up Points geopend in de Randstad.
Na Bussum, Amsterdam en Haarlem, staan ook Almere, Utrecht en Amersfoort op de planning dit jaar.

Er zijn maar weinig dingen zo leuk als het uitkiezen van een nieuwe Lego-set om te bouwen.
Of je nou 5 jaar oud bent, midden 30 of gepensioneerd.
Er is echter één obstakel: grote Lego-sets zijn duur. Heel duur!
Ben je eenmaal klaar met bouwen dan wordt er minder naar omgekeken.
De opwinding en nieuwigheid neemt af en voor je het weet staat je creatie in een donker hoekje stof te happen.
Geen win-win, maar min-min.

Dit bracht Dennis de Vos, oprichter van de Bouwsteenwinkel.nl, op een idee: “Wat als je gewoon élke Lego-set zou kunnen bouwen, zonder er veel geld aan uit te hoeven geven?”
Zo is in 2017 Bouwsteenwinkel.nl ontstaan.
Lego huren is duurzaam en flexibel: simpelweg online een Lego-set reserveren, bouwen, ermee spelen, bewonderen of laten zien aan je vrienden, afbouwen en weer een nieuwe huren.
Telkens weer, van de kleinste setjes tot de allergrootste bouwwerken.

 
 

Haarlems Dagblad 18-03-2021

 
 
Zelfs het meest uitgebreide bouwwerk moet voor iedereen betaalbaar zijn.
Wie Lego huurt, is geen klant maar een betrokken lid, is een van de andere gedachtes achter Bouwsteenwinkel.nl.
Sinds een maand zijn de beroemde legosteentjes ook te huur in Haarlem, bij de LOCO Fabriek aan de Zijlstraat.
"Iedereen vindt Lego leuk, behalve als je erop gaat staan. Het is een fantastisch product", weet Bart Klaassen, met initiatiefnemer Dennis de Vos de man achter Bouwsteenwinkel.nl.
Aan een tafel vol steentjes in de LOCO Fabriek aan de Zijlstraat is Klaassen aangeschoven om te vertellen over het concept.
Tijdens het interview kan hij, net als de verslaggever, soms nauwelijks van de steentjes afblijven.

 
 

Trouw 19-02-2019

 
 
Lego maakt weer meer winst. Door ontslagen, een Chinese groeimarkt én door in te spelen op filmsuccessen.
Het was even spannend, maar de wereld lijkt toch nog geen genoeg te hebben van de gekleurde steentjes en poppetjes: het Deense Lego groeit weer. In 2018 steeg de omzet van het familiebedrijf met 4 procent naar 4,9 miljard euro.
Dat komt doordat China steeds meer aan het legoën slaat, maar ook doordat het bedrijf slim blijft mee surfen op filmsuccessen als Star Wars en Harry Potter.
Boven verwachting, noemde topman Niels Christiansen de resultaten gisteren tijdens de presentatie van de jaarcijfers.
In 2017 draaide de blokjeskoning voor het eerst in dertien jaar minder winst en omzet dan het jaar ervoor.
Met een winststijging van 3,5 procent is het doel om in 2018 niet nog verder weg te zakken meer dan gehaald.