Geschiedenis van LEGO

De vroege jaren

In een klein dorpje in Denemarken kocht Ole Kirk Christiansen in 1915 een timmerbedrijf waar hij meubelen maakte en houtwerk leverden voor de bouw. In 1924 sloeg het noodlot toe en ging het bedrijf in vlammen op. In plaats van bij de pakken neer te gaan zitten besloot Ole om zich niet uit het veld te laten slaan. Hij herbouwde de werkplaats, groter en beter dan ooit tevoren en werkte hard om zijn bedrijf te laten groeien.

Een nieuwe tegenslag deed zich voor met de komst van de grote depressie; een wereldwijde economische crisis die ervoor zorgde dat er minder werk om handen was. Het was toen dat hij besloot om miniatuurversies te bouwen van zijn werk met het idee dat het hem zou helpen om betere produceren te maken. Hieruit ontstond de inspiratie die leidde tot de productie van speelgoed.

In 1932 begon hij met het bouwen van houten spaarpotten, auto’s, vrachtwagens en huizen. Het waren nog steeds moeilijke tijden en Ole zag zich gedwongen om door te gaan met het maken van meubelstukken en houtwerk voor de bouw. De productie van de toen erg gewilde jojo zorgde er even voor dat het wat beter ging met het bedrijf. Helaas was de populariteit van dit speelgoed maar van korte duur en bleef Ole achter met veel ongebruikte jojo-onderdelen. Creatief als hij was, verwerkte hij de ongebruikte onderdelen als wielen voor zijn speelgoed vrachtwagens. Dit was ook de tijd dat zijn zoon Godtfred een actieve rol in het bedrijf nam.

Een nieuw begin

Om te benadrukken dat het bedrijf zich richtte op het maken van speelgoed vond Ole dat het tijd was voor een nieuwe bedrijfsnaam. Uiteindelijk viel de keuze voor 'LEGO'; een samenvoeging van het Deense "Leg godt", wat 'goed spelen' betekent. Het toeval wil dat LEGO in het Latijns vertaald kan worden naar 'ik bouw'

Na de Tweede Wereldoorlog won het gebruik van plastic ook in Denemarken aan populariteit. Het duurde dan ook niet lang voordat Ole een plastic spuitgietmachine aanschafte en een modulaire vrachtwagen produceerde die uit elkaar kon worden gehaald en weer in elkaar kon worden gezet.

De geboorte van de steen

Niet veel later kwamen Ole en Godtfred blok-achtige plastic steentjes tegen die in elkaar konden worden geklikt. Dit was de inspiratie voor de ontwikkeling van de eigen, eerste klikbare plastic LEGO steentjes. Dit speelgoed werd in eerste instantie niet goed ontvangen door het publiek, dat gewend was aan houten of metalen speelgoed. Veel van de producten werden dan ook onverkocht teruggestuurd naar de werkplaats.

Godtfred, die inmiddels de rol van junior managing director beklede, kreeg het idee voor een speelgoedsysteem waarin verschillende modulaire producten met LEGO stenen konden worden opgebouwd. Ook kwam er een nieuw ontwerp voor de nieuwe steentjes waardoor deze steviger werden en beter op elkaar aansloten. Het moderne LEGO steentje zoals wij die nu kennen was geboren.

Tot groot verdriet van Godtfred overleed zijn vader Ole, grondlegger van het bedrijf, nog datzelfde jaar. Tot overmaat van ramp brandde een jaar later het magazijn van het bedrijf, dat volstond met het houten speelgoed dat het bedrijf produceerde, tot de grond toe af. Maar Godtfred, net als zijn vader, zag dit als een kans om het bedrijf verder te laten groeien. Hij geloofde in de potentie van het LEGO steentje, en besloot om de productie van houten speelgoed achter zich te laten.

Een tijd van groei

Dit bleek een wijs besluit. In de jaren zestig groeide het bedrijf uit naar een internationale concern, werd in 1966 de eerste trein set geïntroduceerd en werd twee jaar later de eerste LEGOland geopend dat alleen al in het eerste jaar meer dan een half miljoen bezoekers wist te trekken. Ook volgde de introductie van DUPLO, grotere blokken die ook voor kleine liefhebbers veilig zijn om mee te spelen.

De daaropvolgende jaren brachten velel ontwikkelingen met zich mee. Nieuwe overzeese productiefaciliteiten, een eigen ontwerpstudio en tal van nieuwe lijnen en producten zagen het licht. De lancering van de 'Expert series' die natuurlijk de voorloper is van de huidige TECHNIC lijn, zag het licht en ook werden de LEGO minifigures geïntroduceerd.

De geschiedenis van LEGO in beeld

Op haar tachtigste verjaardag bracht LEGO een prachtige korte animatiefilm uit over haar geschiedenis. De film is Engels gesproken.

Vandaag de dag

Na decennia van groei vielen de resultaten aan het begin van de jaren negentig tegen. Maar ook dit keer zag LEGO een oplossing. Door samen te werken met populaire merken als STAR WARS en Super Heroes herwon LEGO aan populariteit en opende daarmee tegelijkertijd de deuren naar nieuwe markten en kansen.

Inmiddels is het merk al jaren weer ongekend populair. Nieuwe thema's, videogames en bioscoopfilms hebben het merk weer helemaal op de kaart gezet. Zo blijft iedereen over de hele wereld, groot of klein, eindeloos speelplezier beleven aan LEGO.